Confronterend, relativerend en motiverend. Dat was het lezen van The E-myth voor mij. In dit boek deelt Michael E. Gerber namelijk waarom veel bedrijven niet succesvol zijn en wat je eraan kunt doen. Met zijn praktische benadering en diepgaande wijsheid biedt het boek waardevolle lessen voor ondernemers die een succesvol bedrijf willen opzetten of laten groeien.
Gevecht tussen 3 personages
Zoals de titel van het boek al suggereert, draait de hoofdboodschap van Gerber om The Enterpreneurial Myth, oftewel de Ondernemersmythe. “De fatale veronderstelling is: als je het vakwerk van een bedrijf begrijpt, begrijp je ook het bedrijf dat dat vakwerk uitvoert”, aldus Gerber. In plaats daarvan stelt hij dat succesvolle bedrijven drie verschillende persoonlijkheden vereisen: de Ondernemer, de Manager en de Vakman. De Ondernemer is de visionair met innovatieve ideeën, de Manager brengt orde en structuur, en de Vakman is de doener die de klus klaart. Het evenwicht tussen deze rollen is essentieel voor het floreren van een bedrijf.
Aan je bedrijf werken, niet erin
De meeste bedrijven worden geleid door wat de eigenaar wil in plaats van wat het bedrijf nodig heeft. Zeker in de Kindertijd, zoals Gerber dit noemt, is hier sprake van omdat de eigenaar en het bedrijf volledig overlappen en uitzoomen voor de Vakman onmogelijk is. Aan de hand van de drie groeistadia van een bedrijf, namelijk de Kindertijd, Adolescentie en Volwassenheid, laat Gerber zien waarom de meeste kleine bedrijven niet floreren. Zo bepleit hij: “Werk aan je bedrijf, niet erin.”
Jezelf vervangen door een systeem
Bovendien benadrukt Gerber het belang van het creëren van systemen en processen om consistentie en kwaliteit in een bedrijf te waarborgen. Hij stelt dat het alleen maar vertrouwen op de vaardigheden en expertise van individuele medewerkers tot chaos en uiteindelijk falen kan leiden. Door elk aspect van het bedrijf te documenteren en duidelijke procedures te creëren, kan een ondernemer een omgeving van efficiëntie en groei bevorderen.
Concrete adviezen
Gerber verweeft tussen zijn concrete adviezen boeiende verhalen van ondernemers. Zo vertelt hij het verhaal van Sarah, een ambitieuze eigenares van een bakkerij die aanvankelijk moeite heeft om haar bedrijf draaiende te houden. Door Sarah’s ervaringen worden de uitdagingen als startende en groeiende onderneming levendig en tastbaar. The E-myth laat je vanuit een afstandje naar je bedrijf kijken, waardoor je ongetwijfeld inspiratie opdoet om jouw onderneming op te bouwen of te versterken.
Wil jij dit boek lezen? Door te bestellen op Youbedo steun je een direct een goed doel naar keuze!
Commentaires